Práce na home-office má svá specifika

Pravděpodobně „nový“ institut pro pracovněprávní vztah, který díky koronavirové krizi získal na využití. Nový tedy úplně není. Práce na home-office je hojně využívaná již delší dobu, například v tzv. callingu – telefonování.

Nový institut, protože to vyžaduje situace v širším měřítku

Koronavirus, pro momentálně řádící kmen viru dostal označení Covid-19. Vlna nákazy zavírá obchody, služby, školy ad. Co lze, se může vykonávat z domova. Děti se učí skrze internet tzv. distanční výukou, firmy přesouvají své pracovníky do domácích „kanceláří“, aby snížily množství kontaktů a tím zpomalily růst nákazy. Tedy ty pracovníky, u kterých to povaha práce ve skutečnosti dovoluje. Dělníka s mašinou lze těžko přestěhovat domů, do obýváku, ale kancelářské práce rozhodně ano. K tomu stačí opravdu málo.

Zaměstnavateli stačí málo

V dnešní době lze přesunout zaměstnance do domácí kanceláře s relativně nízkou potřebou zařízení. Většinou stačí pouze PC/Notebook, protože internetové připojení má doma leckdo. S telefonem je to všechno, co potřebuje k výkonu práce. A zaměstnavatele to stojí v konečném výsledku daleko méně, než kdyby seděl pracovník v v jeho prostorech kanceláři. První stížnosti pracovníků z domova už se objevily – zvýšená spotřeba energií, stížené podmínky k výkonu práce, když jsou děti doma. Na toto zákoník práce nepamatuje. Proto se říká, že to je nový institut, po kterém do dnešní doby nikdo ani „neštěkl“..

Odměna za home-office

Vám patří, jako byste byli v práci. Konkrétně to řeší § 317, zákona č. 262/2006 Sb. Zákoníku práce. Ovšem i to má svá pravidla. Pokud pracujete z domova (tzn. mimo pracoviště zaměstnavatele – tedy pracoviště uvedeného v pracovní smlouvě), pracovní dobu si rozvrhujete sami. Po dobu výkonu práce z domova má zaměstnavatel oprávnění Vás zkontrolovat, zda práci vykonáváte a nejste třeba pod vlivem alkoholu. V pracovní době se užívání alkoholu a omamných látek vylučuje a i v tomto případě můžete, pokud toto porušíte, o práci přijít pro obzvlášť hrubé porušení pracovní kázně s okamžitým zrušením pracovního poměru. Pokud je dodrženo výše uvedené, nevztahuje se na pracovníky pracující z domova rozvržení pracovní doby dle zaměstnavatele, prostoje i přerušení práce z důvodu nepříznivých povětrnostních vlivů. V případě osobních překážek na straně zaměstnance mu nepřísluší náhrady mzdy, nebo platu. Takovému pracovníkovi nepřísluší mzda nebo plat nebo náhradní volno za práci přesčas, ani náhrada mzdy či platu, anebo příplatek za práci ve svátek.

Dohoda o práci na home-office je zásadní

Pokud i Vás zaměstnavatel plánuje přesunout na práci z domova, je dohoda o tomto výkonu na místě. Není nutné, aby byla písemná, ale je nutné si s šéfem dohodnout, za jakých podmínek si Vaší práci z domova představuje. Pokud je totiž naléháno, abyste práci vykonávali dle původního rozpisu směn – čili tak, jak pracujete obvykle, § 317 Zákoníku práce se na Vás nevztahuje a výkon práce se má tak, jako byste byli na pracovišti, i když pracujete z domova. To znamená, se všemi příplatky, náhradami apod. Pokud totiž pracujete z domova a ne dle vlastního rozvržení pracovní doby, nejedná se o práci na home-office v pravém slova smyslu. Dohoda je na místě i za kompenzace energií a dat, které opravdu k výkonu práce na home-office spotřebujete.

V blízké budoucnosti se bude muset tento institut v zákonných normách více rozvést pro společný klid jak zaměstnanců, tak zaměstnavatelů. Předpokládá se, že mnoho zaměstnanců pracuje na home-office v nezákonných podmínkách a ani o svých právech neví. Naopak řada zaměstnavatelů tohoto institutu využívá k cílené úspoře, avšak za hranicí zákona.

I v řešení takových konfliktů zaměstnance se zaměstnavatelem umí pomoct odborová organizace. Proto tu OZPT je.

Hlavně pracovní klid přeje Daniel Krupka

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *