Rouška. Hodně ostré téma, jak to s nimi je.

V poslední době se množí dotazy z řad odborových členů, jak to je nyní s rouškou v práci. Zejména v teplých dnech, v čase od cca 10:00 do samotného večera, než se vzduch ochladí, Vám působí potíže s dechem, kvůli samotné teplotě ve výrobních, či skladovacích halách. Níže určitě najdete odpovědi na mnohé vaše dotazy.

Rouška teď

V době od čtvrtka 10.9.2020 je nošení roušek povinné ve všech uzavřených budovách kromě vlastního bydliště. Je to nařízení vydané Ministerstvem zdravotnictví, jako všeobecný ochranný prostředek ke snížení rizika přenosu nákazy. Ač je toto nařízení jakkoli napadnutelné (základní listina práv a svobod aj.), je posvěcené vládou a do doby, než-li by to někdo napadl u ústavního soudu a ústavní soud toto nařízení zrušil, má povinnost každý, kdo se pohybuje na území ČR, se tomuto nařízení podat a dodržovat jej. Orgány vykonávající kontrolu a pořádek (Policie ČR, Městská policie) mají nárok proti porušování tohoto nařízení jednat na základně výzev, v případě i přikročit k razantnějším praktikám, pokud by vyzvaný na výzvu nereagoval. Proto, ačkoli se to nemusí zdát, momentálně zaměstnavatel, který vyžaduje nošení roušky v zaměstnání, nekoná nic protiprávně vůči zaměstnanci, nýbrž kontroluje a vyžaduje plnění všeobecného nařízení vydané Ministerstvem zdravotnictví. V případě, odhalí-li u zaměstnance nedostatky, nebude volat PČR, ale přistoupí k narovnání stavu sám zaměstnavatel. Zpravidla může vystavit vytýkací dopis za toto porušování nařízení (v tu chvíli může identifikovat porušení jako porušení pracovní kázně, v případě opakujícího se problému může identifikovat jako hrubé porušení pracovní kázně), nebo může přikročit k finančnímu postihu, a to ke krácení prémie konkrétního zaměstnance.

Rouška bez nařízení MZ ČR – když ji vyžaduje zaměstnavatel

Nutno zmínit, že existuje několik pracovních činností, při kterých se rouška (respirátor) i v zaměstnání musí nosit. To není výsada Covidu, ale nařízení vlády, již dávno před propuklou nemocí. Rouška jako osobní ochranný pracovní prostředek (OOPP) se používá při výkonu těchto pracovních činností:

  • práce v nádržích, omezených prostorech a u průmyslových pecí vytápěných plynem,
  • práce v blízkosti zavážky pece, práce v blízkosti plynových konvertorů a plynového potrubí vysoké pece, práce v blízkosti odpichu vysoké pece, kde se mohou vyskytovat dýmy obsahující nebezpečné chemické látky, práce při vyzdívání pecí a u licích pánví, kde je vysoká prašnost,
  • nanášení nátěrů stříkáním nebo práce s organickými rozpouštědly, práce s lepidly obsahujícími organická rozpouštědla (pokladači podlahovin, lepení textilií) a podobně,
  • práce v dolech, kamenolomech, šachtách, stokách a dalších podzemních prostorech souvisejících s kanalizací,
  • mytí a odmašťování strojních součástí, práce při přípravě sklářského kmene, práce v mrazírnách, kde je nebezpečí úniku chladícího média, práce při zpracování sypkých materiálů a při čištění zásobníků sypkých hmot,
  • práce při broušení dřeva a při demoličních pracích.

Protože se jedná o „výpis“ pracovních činností z nařízení vydané vládou, je zřejmé, že do tohoto nespadá pravomoc zaměstnavatele nařídit nošení roušku v případě vzniklé situace. Může však takovou povinnost na pracovišti zavést, pokud si to podle něj vyžaduje bezpečnost a ochrana zdraví při práci, čeká ho ale složitý administrativní proces. Musí vypracovat příslušnou dokumentaci na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek na pracovišti – včetně systému, jak, kde roušky skladovat, jak s nimi zacházet, kam je vyhazovat… Bezpečnostní opatření pak musí projednat i s odbory.

Jakékoliv OOPP (brýle, obuv, atp.) musí zaměstnavatel poskytnout bezplatně. Pokud splní všechny podmínky a nařídí povinnost nosit roušky, musí je zajistit. Nemůže chtít, aby si je zajistili sami zaměstnanci. To neplatí v případě, pokud nošení vyplývá přímo z epidemiologického nařízení ministerstva zdravotnictví (hygieniků), v tom případě je odpovědnost primárně na zaměstnancích – to znamená, že si ji musejí pořídit.

Jestliže zaměstnavatel sám zavede povinné roušky jako OOPP, musí splnit i další pravidla – především pravidelné přestávky (nad rámec těch běžných), abyste si mohli roušku odložit a oddechnout si. První bezpečnostní přestávka se má zařadit nejpozději po dvou hodinách od započetí výkonu práce, a to v trvání nejméně 15 minut. Následně se přestávky zařazují nejpozději po každých dalších dvou hodinách od ukončení předchozí přestávky v trvání nejméně 10 minut.

Pozor, pokud by ovšem vše z výše uvedeného zaměstnavatel doložil a splnil, je povinnost zaměstnanců „poslechnout“ a nařízení plnit. V opačném případě by si zaměstnanec „koledoval“ o malér v případě krácení prémií, či možnost výpovědi z pracovního poměru.

Co když mám zdravotní potíže?

V takovém případě se musíte prokázat potvrzením od lékaře, že trpíte nemocí nebo zdravotním problémem, který by Vás mohl v případě nošení roušky ohrožovat na zdraví. V takovém případě má zaměstnavatel povinnost vám přiřadit takovou práci, při které roušku nebudete muset mít. Pozor ovšem, stále se vystavujete riziku nakažení více než ti, kteří roušku nosí.

Co když zaměstnavatel nesplňuje výše uvedené?

Pokud nemá splněno to, co je uvedeno výše, nemůže nošení roušek nařizovat, ale pouze může nošení roušek doporučit. Konečné rozhodnutí tedy vždy závisí na zaměstnanci. Pokud bude zaměstnanec chtít, roušku si nasadí, pokud ovšem nebude chtít, nemůže být kvůli tomuto nějak trestán. (pokud to není ovšem stanoveno nařízením MZ ČR!)

Je ovšem k zamyšlení, zda se opravdu jako zaměstnanec chci nakazit a tuto nemoc donést domů, mezi své blízké, jít naproti zejména v tom ohledu, když se na pracovišti, kde pracuji, koncentruje spousta lidí. V tom případě je riziko přenosu nemoci vysoké, protože nikdy nevíte, kdo a s kým přišel konkrétní spolupracovník, mimo pracovní dobu, do kontaktu.

Chránil se? Udržuje perfektní osobní hygienu? Pobývá v bezpečném prostředí? To jsou dotazy, na které si nikdy nemůžete odpovědět zcela jasně ano, pokud s tím spolupracovníkem netrávíte 24 hodin denně. A to je nepravděpodobné. Není odborník, který potvrdí, že rouška přenosu nemoci zamezí. Ovšem s pravidlem bezpečného odstupu od ostatních a nošení roušky riziko přenosu nemoci výrazně snížíte a to si myslím, že o to právě jde. Proto, i při neoprávněném nařizování nošení roušky zaměstnavatelem, to vnímám spíše jako hysterickým krokem zaměstnavatele, jak zaměstnancům sdělit nutnost nošení tak, aby nemusel řešit částečné, nebo úplné odstavení provozu hygienou v případě rozšíření nákazy, jako jsme už zažili v podobě ohniska na jedné z lakoven. Takový případ přináší starosti s pokrytím plánovaných odvolávek zákazníkům, kteří si za tyto odvolávky zaplatili. Dále personální obsazení, starosti s plánováním, řízením zaměstnanců. Není to příjemná situace pro nikoho. Ať pro zaměstnavatele, který je na trní a očekává neuvěřitelné pokuty od zákazníků v případě nedodání, tak pro vedoucí a zaměstnance, kteří musejí vynaložit síly za hranicí svých možností tak, aby případné ztráty překryli. Nutno totiž dodat, že jakékoliv prostoje přímo ovlivňují ekonomický vývoj zaměstnavatele, to znamená, že i výplaty případných 13. platů a podílů na zisku.

Vše lze vnímat jako vzájemnou symbiózu zaměstnanců a zaměstnavatele a selským rozumem nelze konstatovat nic jiného, než že je nesporně lepší se raději chránit a chodit do práce, než být doma nemocný, v karanténě, nebo díky prostoji zaměstnavatele za 60% průměrného výdělku.

Váš Daniel Krupka, Předseda OZPT

Článek byl sestaven vlastním textem, se zdroji v konkrétních článcích serverů Novinky.cz a Penize.cz:

Může mi zaměstnavatel nařídit roušku?

Přehledně: Jak to nyní bude s rouškami? Pozor, budou povinné i v práci